Heerlijke lunchrecepten

Broodje met avocadospread en cherrytomaatjes

Snel. Gezond. En vooral lekker!

 

Smeer een spread van 1/2 avocado, die  je op smaak brengt met peper en zout, 1 scheutje citroensap, een royale snuf korianderzaad en e.v.t. wat chilipoeder, op twee helften van een volkorenbroodje, leg er partjes cherrytomaatjes op en klaar. Heb je verse peterselie? Strooi die er dan over. Zo heb je een heerlijke lunch!
Foto: Balans Stellendam

Broodje met radijs en komkommer

Een heerlijke lunchtip: een volkoren broodje met radijs en komkommer! De pittige smaak van radijs combineert prima met de zachte smaak van komkommer. Hoe klein de radijs ook is, hij zit boordevol vezels, vitamines en mineralen.

Besmeer het broodje eerst royaal met frisse Hüttenkase (weinig vetten, veel eiwitten) en beleg dan met schijfjes radijs en komkommer. Je kunt het e.v.t. verder op smaak brengen met peper, een beetje zout of verse kruiden.
Foto: Balans Stellendam

 

Vezelrijke lunch

lunch

2 heerlijke lunches met groente en gezonde vetten

 

• 2 sneetjes roggebrood, belegd met Rucola sla, plakjes gerookte zalm, in plakjes gesneden kerstomaat, theelepel halvanaise en een toefje dille.

 

• 2 sneetjes volkorenbrood, belegd met een halve avocado in plakken, in plakjes gesneden kerstomaat, snufje peper & zout en een toefje tuinkers.
Foto: BGN

Broodje Veggie Delight (lunch, 1 persoon)

  1. spelt- of meergranenbroodje
  2. handje sla
  3. 1 tomaat
  4. stukje komkommer/radijs/paprika/wat je lekker vindt
  5. paar olijven 
  6. 1 a 2 augurken
  7. ½ rode ui
  8. e.v.t. 1 eetlepel mosterd/yoghurtmayonaise, honing/mosterddressing

Snij het broodje open. Doe eerst de sla in het broodje en stapel dan alle groenten erop. Dressing erover en broodje dichtklappen.
Foto: Voedingscentrum

Broccolisoep (lunch- of voorgerecht, 4 personen)

Broccolisoep

  •  500 gram broccoli
  • 1 liter bouillon (vers of reform)
  • 1 el extra vierge olijfolie
  • Zwarte peper
  • (eventueel 100 gr gerookte zalm)

Bereiding

Haal de roosjes van de broccoli en schil de steel. Kook de broccoli maximaal 10 minuten in de bouillon. Pureer de broccoli. Voeg olijfolie en peper toe. Snijd voor visliefhebbers        
de gerookte zalm in stukjes en voeg toe.
 
Foto: BGN