Balansdag


Even een balansdag inlassen? Heel verstandig! Met onderstaand voorbeeldmenu krijg je alle voedingsstoffen binnen en hou je je prima aan de richtlijnen van het Voedingscentrum. Bovendien makkelijk te maken en geschikt voor het hele gezin. Dus doen!

Dagmenu

Ontbijt (242 kcal)

  • Schaaltje magere kwark (150 gram) met 1 sinaasappel in stukjes, 1 eetlepel lijnzaad en 1 handje rozijnen
  • Thee of koffie zonder suiker
  • Glas water 

Tussendoor (160 kcal)

  • 2 kopjes koffie met opgeschuimde halfvolle melk, zonder suiker
  • Een snee volkorenbrood, besmeerd met halvarine en appelstroop
  • Glas water

Lunch (429 kcal)

  •  2 sneetjes volkorenbrood (dubbele boterham), besmeerd met halvarine, met 1 plak belegen 30+ kaas en plakjes kerstomaat
  • 1 snee volkorenbrood, besmeerd met hüttenkäse en plakjes radijs
  • 1 beker karnemelk
  • Glas water

Tussendoor (133 kcal)

  • Thee of koffie zonder suiker
  • 1 in plakjes gesneden appel met schil met 1 theelepel kaneel
  • 1 volkorenbiscuitje
  • Glas water

Warme maaltijd (435 kcal)

  •  Roerbak een royale portie groente (200 gram) met wat peper in een halve eetlepel olie
  •  Voeg voorgekookte aardappelpartjes (150 gram) toe en bak mee
  • Voeg 100 gram voorgekookte doperwten toe
  • Voeg 100 ml water toe en stoof het geheel met een laurierblad ongeveer 3 minuten
  • Snijd 100 gram pangasiusfilet in blokjes, bestrooi met wat peper en een snufje zout en stoof de vis nog 5 minuten mee
  • Glas water

Tussendoor (198 kcal)

  •  Thee of koffie zonder suiker
  • 1 schaaltje magere yoghurt
  • 2 eetlepels blauwe bessen